دیدنی های نطنز ، سفری یک روزه به شهر نطنز
نوشته شده توسط : Elham.g
دیدنی های نطنز ،تورجور

تحفه نطنز تصویری از کودکی من و شنیدن نام این شهر در محاوره و یا ضرب المثل هایی که شنیده می شود و در سالهای اخیر وقتی نام نطنز میومد یاد انرژی هسته‌ای و مسائل مربوط به آن می افتادم تا وقتی که برای اولین بار به ملاقات این شهر رفتم. نطنز و دیدنی های نطنز را در چندین سفر بازدید کردم و هر بار از دیدار اون بیشتر لذت می بردم. نطنز شبیه باغی بسیار بزرگ است. باغ بسیار باصفا که به محض ورود به اون و دیدن اولین خیابون متوجه شدم که با چه شهر متفاوتی سر و کار دارم. درختان تنومند و شهری پاکیزه و هوای مطبوع منو با یه شهر کاملا متفاوت روبرو کرد…..

 

مسیر دسترسی تهران به نطنز

شهر نطنز مرکز شهرستان نطنز ، از باغ شهرهای تاریخی و مرکزی ایران بوده و آثار تاریخی نطنز فراوانی را در خود جای داده است که در استان اصفهان و در میانه راه کاشان به اصفهان در دامنه کوهستان زاگرس است و در شمال غربی اردستان واقع شده است. مسیر تهران به نطنز سر راست است مسیری که حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی حدود سه ساعت و نیم زمان می‌برد .از تهران باید به سمت قم بعد کاشان و بعد نطنز حرکت کرد.

پیشنهاد من به دوستانی که میخوان به نطنز بروند این است که بعد از رسیدن به کاشان از جاده قدیم به سمت نطنز بروند. این جاده بسیار زیبا و هیجان انگیز میتونه سفرتون رو دلچسب کنه. درسته که شاید زمان بیشتری را از شما بگیره ولی ارزشش رو داره و مطمئن هستم که پشیمون نمی شوید. شاید نشه گفت که نطنز رامیشه از تهران یک روزه سفر کرد چون با توقف هایی که بین مسیر ناگریز انجام میشود حدود چهار ساعت زمان می‌برد.همچنین میتونید برای رفتن به این شهر زیبا از تور نطنز استفاده کنید.

به نظر من برای بازدید کامل از شهر نیاز به یک شب اقامت در این شهر می باشد که میتوانید از هتل نطنز برای اقامت خود استفاده کنید. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر و فاصله هوایی آن تا تهران ۲۴۸ کیلومتر است. فاصله زمینی آن تا تهران ۳۲۶ ، تا کاشان ۷۴ ، تا اردستان ۷۱ ، تا اصفهان ۱۳۸ کیلومتر است.

 

آب هوای نطنز

آب و هوای نطنز ،دیدنی های نطنز ،تورجور
نواحی باختری و جنوبی آن کوهستانی و دارای آب و هوای سردسیری است. نواحی شمالی و خاوری آن شنزار و دارای آب و هوای معتدل است. نواحی شمال شرقی در مجاورت کویر طوفان های ریگ روان قرار گرفته و از این رهگذر سالیانه متحمل خسارات قابل توجهی می‌شدند.سایر قسمت های نطنز از آفات این هیولای مهیب در امان می باشد.

 

آثار تاریخی نطنز

مسجد جامع نطنز در کنار چنار کهن سال:

آثار تاریخی نطنز، مسجد جامع نطنزمسجد جامع نطنز

از زیباترین دیدنی های نطنز و شاید مهمترین اتفاق تاریخی نطنز مجموعه مسجد جامع نطنز باشد. مجموعه مسجد جامع نطنز شامل مسجد خانگاه و مقبره سید عبدالصمد نطنزی اثری ماندگار و مکانی زیبا و از دیدنی های نطنز برای بازدیدکنندگان بشمار میرود ولی اتفاقی که برای من دلنشین است آن چنار کهنسال است که خیلی سخاوتمندانه در کنار این مجموعه خودنمایی می‌کند و حسی بسیار عجیب رو به انسان میده.

در هر فصل به تناسب همون فصل این چنار جلوه ای تازه به این مجموعه میبخشه این مجموعه شامل شبستان هشت ضلعی گنبد دار جنوبی و شبستان های شمالی و شرقی و غربی و دهلیزهای پیوند دهنده آنها، آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد سر در خانقاه و مناره مرتفعی است. به استثنای شبستان گنبد دار که از بناهای دوره دیلمی است بقیه مربوط به دوره ایلخانان مغول است که در فاصله سال‌های ۷۰۴ تا ۷۲۵ هجری قمری بنا گردیده است.

آنچه که این دیدنی های نطنز را زیبا دیدنی میکند قدمت آن است. مناره بلند و زیبای مسجد به واسطه سبک جالب و تزئینات کاشیکاری به ویژه کتیبه پهن و فیروزه ای ساقه ی آن بسی ارزشمند و قابل توجه است.بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی با مسجد جامع چنان مربوط و متصل است که به نظر می‌رسد مقارن یکدیگر در سال ۷۰۷ هجری ساخته شدند. زیبا ترین بخش مجموعه مسجد را سرداری با پوشش کاشی دارای نقوش و طرح های گوناگون به نام سر در خانقاه تشکیل می دهد.

چنین به نظر می‌رسد که پس از ساختن مسجد به سال ۷۰۴ آرامگاه شیخ عبدالصمد به سال ۷۰۷ کار بنایی را ادامه داده و به ساختن خان گاهی پرداخته اند. توضیح درباره این مجموعه بسیار گسترده است بنده به دوستانی که قصد سفر به نطنز را دارند پیشنهاد می کنم بازدید مفصلی از این مجموعه داشته باشند.

 

برای مشاهده ادامه مقاله ی دیدنی های نطنز کلیک کنید





:: برچسب‌ها: سفرنامه ی کوتا و زیبا,دیدنی های نطنز,جاهای دیدنی نطنز,تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: